Bijschrift
Terug naar de bouwsteen
Terug naar de bouwsteen
Af van prestatiedruk | Al onze studenten hebben last van de prestatiedruk die leeft in de maatschappij en de manier waarop zij in het reguliere onderwijs werden beoordeeld. Studenten die heel hard hun best deden, maar toch steeds onvoldoendes haalden. Studenten waarbij broers en zussen allemaal naar het Vwo gaan, dus die dat ook van zichzelf verwachten. Wij willen van die prestatiedruk af, omdat het persoonlijke ontwikkeling belemmert. Bij ons krijg je geen cijfer, je krijgt ‘we zien dat je in ontwikkeling bent’. Daar leggen we de focus op. En uiteindelijk ‘je bent klaar voor het Hbo’.
Programmatisch toetsen | We zijn aangesloten bij het landelijk netwerk ‘Anders verantwoord diplomabesluit’. Bij onze onderwijsvisie sluit programmatisch toetsen het best aan: veel verschillende meetmomenten die uiteindelijk meetellen in niveaubepaling.
Bij regulier examineren zit het zo in elkaar dat studenten aan het eind van hun studie nog door een paar hoepels moeten springen om hun diploma te halen. Ze moeten nog één keer een trucje doen, omdat het op een specifieke manier moet worden vastgelegd. Dit terwijl ze al jarenlang hele mooie resultaten hebben laten zien, in bijvoorbeeld opdrachten en stages. Wij hebben daarom alle projecten gekoppeld aan onderdelen van het kwalificatiedossier.
Ontwikkelkompas | Welk niveau een student al heeft laten zien wordt visueel bijgehouden met een ontwikkelkompas. Hierin staat welk gedrag er hoort bij een bepaald deelaspect, zoals ‘presenteren’ of ‘probleem oplossen’. Wat het niveau van een student is op een deelaspect, hangt af van het gedrag dat diegene laat zien. Met kleine opdrachten en veel reflectie, wordt dit gedrag constant bijgehouden. Heeft de student aangetoond dat er op alle deelaspecten een voldoende niveau is bereikt, dan kunnen wij zeggen dat diegene diploma waardig is.
Algemeen Vormende Onderwijs-vakken worden wel nog los geëxamineerd. De inhoud van deze vakken wordt wel zoveel mogelijk geïntegreerd. Zo wordt er in een project bijvoorbeeld ook aandacht besteed aan Nederlands, door onderdelen als ‘zakelijke correspondentie’.
Beroepshavo
Beoordelen
Terug naar de bouwsteen
Beroepshavo
Beoordelen
Af van prestatiedruk | Al onze studenten hebben last van de prestatiedruk die leeft in de maatschappij en de manier waarop zij in het reguliere onderwijs werden beoordeeld. Studenten die heel hard hun best deden, maar toch steeds onvoldoendes haalden. Studenten waarbij broers en zussen allemaal naar het Vwo gaan, dus die dat ook van zichzelf verwachten. Wij willen van die prestatiedruk af, omdat het persoonlijke ontwikkeling belemmert. Bij ons krijg je geen cijfer, je krijgt ‘we zien dat je in ontwikkeling bent’. Daar leggen we de focus op. En uiteindelijk ‘je bent klaar voor het Hbo’.
Programmatisch toetsen | We zijn aangesloten bij het landelijk netwerk ‘Anders verantwoord diplomabesluit’. Bij onze onderwijsvisie sluit programmatisch toetsen het best aan: veel verschillende meetmomenten die uiteindelijk meetellen in niveaubepaling.
Bij regulier examineren zit het zo in elkaar dat studenten aan het eind van hun studie nog door een paar hoepels moeten springen om hun diploma te halen. Ze moeten nog één keer een trucje doen, omdat het op een specifieke manier moet worden vastgelegd. Dit terwijl ze al jarenlang hele mooie resultaten hebben laten zien, in bijvoorbeeld opdrachten en stages. Wij hebben daarom alle projecten gekoppeld aan onderdelen van het kwalificatiedossier.
Ontwikkelkompas | Welk niveau een student al heeft laten zien wordt visueel bijgehouden met een ontwikkelkompas. Hierin staat welk gedrag er hoort bij een bepaald deelaspect, zoals ‘presenteren’ of ‘probleem oplossen’. Wat het niveau van een student is op een deelaspect, hangt af van het gedrag dat diegene laat zien. Met kleine opdrachten en veel reflectie, wordt dit gedrag constant bijgehouden. Heeft de student aangetoond dat er op alle deelaspecten een voldoende niveau is bereikt, dan kunnen wij zeggen dat diegene diploma waardig is.
Algemeen Vormende Onderwijs-vakken worden wel nog los geëxamineerd. De inhoud van deze vakken wordt wel zoveel mogelijk geïntegreerd. Zo wordt er in een project bijvoorbeeld ook aandacht besteed aan Nederlands, door onderdelen als ‘zakelijke correspondentie’.